Maandagavond 4 juli hebben we een supermooie avond gehad in het Rijksmuseum. Samen met nog zo’n 98 mensen uit Amsterdam waren we uitgenodigd door het Rijksmuseum én AirBnB, omdat we ‘schatten van de stad’ zijn. Oftewel, mensen die bijdragen. En eerlijk gezegd, dat voelt heel erg goed! Dat is een stukje beloning wat uiteindelijk veel meer waard is dan geld. Maar tsja… we leven natuurlijk in een maatschappij waar je niet zonder geld kunt.
Wij zaten maandag dus aan een heerlijk diner in de eregalerij van het Rijks tussen heel veel verschillende mensen die allemaal hun eigen verhaal hadden over waarom ze bijdragen aan de stad. En de rode draad in de verhalen viel wederom op. We zetten ons allemaal in voor (mensen in) Amsterdam, omdat we weten dat het een gevoel oplevert dat je juist niet met geld kunt betalen.
Hier vind je een impressie van de avond.
‘Money makes the world go round’. Zonder geld, kun je eigenlijk heel weinig in de huidige economie. Maar wij hebben de afgelopen jaren mogen ervaren dat je met een positieve mindset, ondernemerszin en een idealistisch beeld van de mens en de wereld heel ver kunt komen. En wij geloven dat we de mindset over de geldstroom kunnen veranderen. Dat drijft ons al jaren om te werken aan de populariteit van het Eberhardje.
Wanneer maak je impact?
Donderdag 30 juni waren we ook bij de finale van ‘Boost je Buurt’, een programma van de gemeente Amsterdam voor ‘impact ondernemers’. Stiekem hoopten we natuurlijk dat we een mooi geldbedrag zouden winnen. Daarmee kunnen we immers de nieuwe verpakking gaan betalen, of ons lang verwachte communicatiemateriaal voor onze klanten ontwikkelen, of mogelijk onze eigen lening terugkrijgen, die nu nog in de Eberhardjes zit. Helaas, we grepen mis. En na een paar keer slikken gingen we het gesprek aan met vertegenwoordigers van de stichtingen die aanwezig waren en hadden gejureerd.
We vroegen hoe stichting Eberhardjes een startsubsidie zou kunnen ontvangen via een fonds of stichting. We kregen een goed gesprek, maar ook een antwoord dat we al vaker hebben gehoord. ‘Als jullie van ons geld ontvangen, moeten jullie eerst Eberhardjes bakken, vervolgens deze verkopen en daarna kun je pas impact maken.’ En dat klopt. Wij doen het ánders en daarom lijken we helaas niet te passen in het standaard plaatje van fondsen en subsidies en daarmee de huidige economie. En dat is jammer.
Innovatief sociaal ondernemerschap
Wij geloven dat de mindset over ondernemerschap aan het veranderen is. Het is belangrijk om bij te dragen aan de maatschappij en wij willen met het Eberhardje ondernemen, maar niet op de wijze waarop ieder dat gewend is.
We willen laten zien hoe mooi het kan zijn als je een product niet voor jezelf, maar voor iedereen en mét iedereen in de stad tot een succes maakt. En dat je het succes dat je gezamenlijk behaalt vervolgens ook samen kunt delen. Wij geloven dat wanneer deze ‘mindset’ steeds meer binnenkomt, we steeds groter kunnen groeien. Intern als mens en extern met het verdiende geld, waarmee je duurzaam mensen én de stad verder kunt helpen.
Als we met de inwoners, bezoekers, en ondernemers gezamenlijk het Eberhardje steeds groter maken, creëren we met elkaar een geldstroom voor elkaar. We zetten het koekje samen succesvol in de markt en profiteren daar ook met z’n allen van. Dat is onze droom, onze ambitie en onze drijfveer om ons nog steeds met hart en ziel in te zetten voor dit verbindende koekje van Amsterdam.
We zijn nu misschien nog maar een klein koekje met een mooi verhaal, maar dat verhaal willen we steeds groter maken in samenwerking met ondernemers, bewoners en bezoekers van de stad. Op die manier creëren we een gezamenlijk verkoopsucces dat teruggeeft aan de stad.
We lijken niet te passen in de fondsen en subsidies van deze tijd. Wij lijken in de gedachtegang van deze economie nog steeds een commerciele partij die het geld dat ze zou ontvangen van huidige subsidies of fondsen, gebruikt om eigen producten te maken. En als het product geen succes wordt, dan heb je volgens het fonds of de subsidie geen impact gemaakt. We passen dus niet in het ‘huidige hokje’.
Maar als je een product creërt dat niet van jezelf wordt, maar van de stad, dan realiseer je een waardevolle mindset dat je met elkaar successen kunt behalen die resulteren in een geldstroom waar iéder in de stad iets aan heeft.
Wij denken met onze gedachtengang van ondernemerschap juist duurzaam te kunnen bijdragen aan een nieuwe vorm van fondsen en subsidies. In onze subsidie en fondsenwereld ben je dan niet meer afhankelijk van giften, maar realiseer je zelf het geld om terug te kunnen geven. Stel je eens voor hoeveel trots en ‘schatten’ in de stad dat kan opleveren?
Help je ons mee? Blijf ons volgen!
Nieuws, informatie en sociale media
Lees meer over de Eberhardjes op deze website en volg ook ons nieuws via www.eberhardjes.nl/nieuws.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief via deze link en blijf op de hoogte!
Op de sociale media vind je ons Instagram, Facebook en LinkedIn!
Bij vragen, neem gerust contact op via info@eberhardjes.nl
Eberhardjes proeven of kopen?
Ondertussen worden de Eberhardjes, op steeds meer plaatsen weer geserveerd. Lees hier waar je de Eberhardjes bij jouw kopje koffie of thee krijgt geserveerd.
Ook zijn er steeds meer horeca en / of andere bedrijven in de stad die de Eberhardjes verkopen in consumentenverpakking. Lees hier waar je de Eberhardjes kunt kopen.
Wil jij als horeca ondernemer of bijzondere winkel meehelpen om steeds meer hartjes door de stad te verspreiden? Kijk dan bij zakelijk bestellen.