Hét koekje van Amsterdam viert een bijzondere mijlpaal: er zijn meer dan 1 miljoen Eberhardjes verkocht in een periode van ruim een jaar. Dat is twee keer zoveel als waar Nico Meijles van Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten samen met Résalieke Vlieger, de bedenkster van het Amsterdamse Eberhardje op durfden te hopen toen zij op 5 mei 2018 de Eberhardjes lanceerden. Het koekje, dat is vernoemd naar oud-burgemeester Eberhard van der Laan, staat voor verbinding tussen de mensen van Amsterdam en de liefde voor onze mooie hoofdstad.
1 miljoen Eberhardjes staan voor 10.000 kilo koekjes
Van iedere verkochte kilo Eberhardjes gaat minimaal € 2,50 naar de Stichting Eberhard voor Amsterdam. 1 miljoen Eberhardjes, dat is 10.000 kilo. Dit betekent een opbrengst van ruim 25.000 euro voor de stichting. ‘Een prachtig bedrag voor een eerste jaar, ik ben echt beretrots!’ zegt Résalieke Vlieger. ‘Het netwerk van Holtkamp Horeca en de continue kwaliteit van de Eberhardjes heeft ervoor gezorgd dat we via bestaande relaties de koekjes meteen op heel bijzondere plekken konden uitserveren bij de koffie.’ Ook Nico Meijles is trots op het resultaat: ‘De combinatie van het product, ons team én de energie en krachtige communicatie van ‘Team Eberhardjes’ werkt goed. Het is heel bijzonder om te ervaren hoe je op basis van vertrouwen en passie iets wat in de basis heel eenvoudig is tot dit succes kunt brengen met elkaar.’
Met dank aan de horecaondernemers met hart voor de stad…
‘Dit resultaat hadden we nooit kunnen bereiken zonder de durf en het vertrouwen van een nog altijd groeiende groep horecaondernemers met hart voor de stad.’ zegt Vlieger. ‘Die verdienen echt een groot compliment, want zij geven op deze manier iets terug aan Amsterdam.’ Op Eberhardjes.nl/ondernemers vind je alle locaties.
Ambassadeur van het eerste uur
Morgen, 28 juni, is het precies 64 jaar geleden dat de Eberhard van der Laan werd geboren. De initiatiefnemers vieren vandaag het 1 miljoenste Eberhardje met Loek Beeren, directeur horeca Amsterdam van de Vermaat Groep en ‘fan en ambassadeur van het eerste uur’. Loek Beeren: ‘Toen Nico mij vorig jaar vertelde over dit sympathieke koekje wist ik meteen dat dit een succes zou worden. We hadden nog geen ‘koekje van Amsterdam’ en hoe mooi is het dat juist dit koekje als symbool voor verbinding op zoveel mooie locaties in de stad te vinden is?’ Nico Meijles: ‘Zonder het vertrouwen en de denkkracht van Loek aan het begin van dit spannende avontuur hadden we niet vanaf dag 1 in Het Café van het Rijksmuseum gelegen. Hoe gaaf is het om op deze topplek te mogen starten? Nu staan we standaard op de menukaart. Het Café vertelt dagelijks het verhaal van de Eberhardjes aan duizenden bezoekers.’
Besteding opbrengsten
Eberhardjes De Stichting Eberhard voor Amsterdam richt zich op het (mede)financieren van activiteiten gericht op het verbinden van de mensen in Amsterdam. Deze zomer wordt gewerkt aan een samenwerking met lokale initiatieven waardoor het geld op de juiste wijze in de stad kan worden besteed. Ook krijgt de succesvolle zomeractie van 2018 dit jaar een vervolg. De stichting doneert gedurende de zomer iedere week een kilo Eberhardjes aan initiatieven en activiteiten die mensen dichter bij elkaar brengen en de stad gewoon een beetje mooier maken. Iedereen kan een activiteit aanmelden via Eberhardjes.nl/zomeractie.’
Namens de stichting bieden bestuursleden (v.l.n.r.) Ineke Kuiper, Hendrik Franken en Résalieke Vlieger samen met Nico Meijles (rechts) van Holtkamp Horeca aan Loek Beeren een champagnetaart aan met een gouden Eberhardje. Dit als dank voor alles wat hij en de Vermaat Groep in het eerste jaar voor de Eberhardjes hebben betekend.
Waar krijg je een Eberhardje bij de koffie?
De Eberhardjes worden geserveerd als koekje bij de koffie bij o.a. het Van Gogh Museum, het Stedelijk Museum, en het Concertgebouw, maar ook bij het Anne Frank Huis, Museum Onze Lieve Heer op Solder, Café Reynders, het Okura Hotel, Hotel 717 en het Lloyd Hotel. Kijk hier voor een ovezicht. Particulieren kopen de Eberhardjes bij Patisserie Holtkamp aan de Vijzelgracht 15 in Amsterdam.
Over Stichting Eberhard voor Amsterdam
Voorop staat dat de boodschap in ‘Zorg goed voor onze stad en voor elkaar’ onlosmakelijk verbonden moet blijven met het Eberhardje. Hiervoor is de Stichting Eberhard voor Amsterdam opgericht, met als doel het (mede)financieren van activiteiten, gericht op het verbinden van mensen in Amsterdam. Lees hier meer over de stichting.
Neem voor vragen over dit persbericht, recensie-exemplaren van het Eberhardje, extra beeldmateriaal of interviewverzoeken met de initiatiefnemers, contact op met Joost de Bree van Breeduit! Marketing, Communicatie en PR via joost@breeduit.com of telefoonnummer 06-47408065.