Het koekje
over de Eberhardjes
over de Eberhardjes
Een goed gesprek start voortaan met
een kopje thee of koffie én een Eberhardje
Het Eberhardje is een hartvormig roomboterkoekje met in het midden de drie Andreaskruisen van Amsterdam. Een echt Amsterdams koekje dus!
Eet je het koekje, dan proef je kwaliteit, roomboter en een vleugje vanille. Bekijk hier de ingrediënten van ons koekje.
Het Eberhardje is heerlijk bij een kopje koffie, in onze ogen de meest laagdrempelige manier om met iemand anders in contact te komen en verbinding te maken.
Een deel van de opbrengst van de Eberhardjes gaat naar de Stichting ‘Hart voor je stad’.
Eberhard van der Laan was een verbinder, met hart voor de stad. En het mooie van de naam Eberhard is dat het woord ‘hart’ er al in staat.
Voor Résalieke Vlieger, initiatiefneemster van het Eberhardje, was dit de inspiratie om op zoek te gaan naar een laagdrempelige manier om de verbondenheid van de inwoners van Amsterdam vast te houden. Op 12 oktober 2017 werd ze ’s nachts wakker met het idee: “We moeten gewoon koekjes gaan bakken: Eberhardjes!”
Een subsidieverzoek om de koekjes in eigen beheer te produceren werd afgewezen. Het idee bleef liggen, totdat Résalieke las over de Vrijheidsmaaltijd voor Lieve Amsterdammers onder het Rijksmuseum. Daar hoorden de Eberhardjes gewoon bij. Ze bracht haar idee onder de aandacht bij een aantal betrokken partijen.
Via via kwam het voorstel voor de Eberhardjes koekjes terecht bij Nico Meijles, eigenaar van Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten. Nico bleek bij Résalieke in de straat te wonen. Dus zo ontstond ook hier direct een nieuwe verbinding. Hij bood meteen aan om de Eberhardjes te gaan bakken, ze ter beschikking te stellen voor de Vrijheidsmaaltijd en in zijn assortiment op te nemen.
Nico en Résalieke gingen aan de slag. Nico werkte het ontwerp van het koekje verder uit en ging aan de slag om het maken van het koekje mogelijk te maken in zijn bakkerij Holtkamp Horeca Patisserie en croquetten. In samenwerking met Cees Holtkamp, oprichter van patissier Holtkamp aan de Vijzelgracht, werkten ze gezamenlijk de receptuur verder uit en Résalieke ging in haar netwerk op zoek naar partners voor het logo, de website en de verdere communicatie en PR. In samenwerking met de bedrijven Gunfactor 10, Burggraaf Media en Breeduit Marketing Communicatie en PR kreeg het project, op vrijwillige basis, steeds meer vorm en invulling.
Zowel Résalieke als Nico vinden het van belang dat er met de opbrengst van de koekjes ook iets goeds wordt gedaan voor Amsterdam. Zo ontstond het idee voor Stichting ‘Eberhard voor Amsterdam’.
Heb je trek gekregen van ons koekje,
en wil je ze bestellen?
Bestel ze hier.